Tort Krantz

Author: Ana // Category:
La acest tort am folosit reteta de pe Culinar a lui Carmen Spantu . 
E prima oara cand fac eu Krantz!
Aici scriu reteta originala , numai ca eu am mai facut mici modificari.
 Pentru ca s-a vrut un tort mai micut (a avut 2 kg) am facut un singur blat si am renuntat la crema de ciocolata.
Vreau sa va zic ca blatul si cremele sunt dementiale. Am mancat marginile din blat si era atat de bun si de pufos, ca nu prea l-am insiropat. 
Crema de vanilie a fost buna, dar cea de ness - dementiala!!!
Si eu am oroare de creme cu unt .

BLAT [sant necesare doua blaturi , cantitatile pe care le dau , sant pentru un singur blat]
-4 oua mari [63-73g.]
-125 g. zahar tos
-2 linguri cu ulei
-2-3 linguri cu apa rece
-un praf de sare
-125 g. de faina
-4 linguri pline cu varf de nuca prajita si macinata
-1/4 pliculet praf de copt cernut

Se separa ouale . Gabenusurile se freaca cu uleiul intr-un castronel. Albusurile se bat cu sarea , apa si zaharul pus treptat , pana se obtine o bezea tare . Galbenusurile se adauga peste bezea , se omogenizeaza usor compozitia , cu miscari lejere , de jos in sus . Se adauga faina treptata si praful de copt , omogenizand usor , apoi se adauga nuca . Se toarna blatul intr-o tava unsa si tapetata [de dimensiunile : 39/27 cm.] , se niveleaza si se da la copt in cuptorul preincazit bine din timp. Cand s-a copt se rastoarna blatul pe un gratar si se lasa sa se raceasca .
La fel se procedeaza si cu cel de al doilea blat .
 

CREMA de vanilie [nr.1]
-6 oua mici [53-63.g.]
- 3 cani [de 250ml.] cu zahat tos
-un praf de sare
-5 pliculete cu zahar vanilat
-400 g. unt moale

Ouale se sparg intregi si se pun intr-un vas neaderent , se mixeaza cu sarea , zaharul si zaharul vanilat . Se pune compozitzia la fiert , la foc mic . Se amesteca destul de des in crema , pana cand acesta se ingroasa si cade mai greu de pe tel si la suprafatza face basicute . Se ia crema de pe foc in acest moment si se strecoara printr-o sita deasa , apoi se lasa sa se raceasca .
Untului moale , bine spumat dinainte , i se adauga lingura cu lingura crema de oua , racita perfect . Se lasa crema in asteptare , la temperatura camerei .

CREMA de ness [nr.2]
-4 oua mici [53-63g.]
- 2 cani cu zahar tos [cana de 250ml.]
-un praf de sare
-4 lingurite pline cu ness
-200 g. unt moale

Procesul tehnologic este acelasi ca si cel de sus .

CREMA de ciocolata [nr.3]
-2 oua mici [53-63g.]
-1 cana [250ml.] cu zahar tos
-un praf de sare
-2 linguri pline cu varf cu cacao
-100 g. unt moale [merge si cu 150g. de unt , daca doriti stratul de crema mai gros]
Procesul tehnologic este acelasi ca si cel de sus .

KRANTZUL [nuca pralinata]
-200 g . zahar tos
-1 linguritza cu apa rece
-250 g. miez de nuca intreg [netocat]
- 2 linguri de ulei vegetal pentru uns suprafatza pe care se rastoarne nuca pralinata , fierbinte

Intr-o craticioara se pune zaharul care se stropeste cu apa rece . Se pune pe flacara mica sa se topeasca , amestecand mereu [nu plecati de langa aragaz ! zaharul se arde foarte repede si neuniform si devine amar !]. Cand a capatat o frumoasa culoare auriu -aramie , se pun nucile , toate deodata si se amesteca cu o lingura de inox , prin rasturnare , pana cand nucile se imbraca in zahar ars . Se rastoarna pe o suprafatza de marmura unsa cu ulei sau pe dosul unui capac mare [capac de oala] . Se lasa sa se raceasca complet si apoi se toaca cu un cutzit sau la robot , cu dispozitivul cu cutit cu pasul mic .Se poate pastra intr-un recipient care se inchide cat mai etans si 2-3 saptamani , intr-un loc racoros [camara , balcon etc.]

SIROP
-500 ml. apa rece
-150 g. zahar
- esentza de rom sau de vanilie [coniac]
Apa se pune la fiert cu zaharul . Dupa cateva clocote , se ia de pe foc si se da sa se raceasca . Aromele se pun in siropul rece.

MONTAREA prajiturii
Blatul rece se taie in 3 straifuri egale , pe lungime [ajutandu-ne de o rigla] . Procedeul se aplica ambelor blaturi . Rezulta astfel 6 straifuri de blat.
Se aseaza un straif pe tava , se insiropeaza usor si se unge cu aproximativ 3 linguri din crema nr.1 , se pune urmatorul blat , se insiropeaza si se unge cu crema nr. 2 [tot cca. 3 linguri] , apoi urmatorul blat , insiropat si uns cu crema de ciocolata [nr.3] in strat mai grosutz , apoi urmatorul blat , sirop , crema de ness [nr.2] , alt blat , sirop si crema de vanilie [nr. 1] si apoi , ultimul blat , care se insiropeaza si el . Intreaga " constructie" se preseaza usor cu palmele , apoi se imbraca in crema de vanilie si krantz din abundenta .Se da la rece cateva ore [5-6] sau pana a doua zi .

Deci , pentru claritate , sa recapitulam :

1- blat + sirop[putzin]
-crema nr. 1 [de vanilie]
2-blat + sirop
-crema nr. 2 [de ness]
3-blat +sirop
-crema nr.3 [de ciocolata] in strat mai gros decat celelalte creme
4-blat+sirop
-crema nr. 2 [de ness]
5-blat + sirop
-crema nr. 1 [de vanilie]
6-blat + sirop
Totul imbracat in crema de vanilie si nuca pralinata .

7 Responses to "Tort Krantz"

Anca (tort.personalizat) Says :
22 ianuarie 2011 la 18:56

Cred ca a fost delicios. Arata si extarodinar de bine... si cand vad ce de creme... oau... si eu vreau!

Ana Says :
22 ianuarie 2011 la 19:17

Da, tare bun! Din pacate eu n-am gustat decat "resturile", dar cei care au mancat din tort mi-au spus ca a fost delicios.
Multumesc Anca ptr vorbele frumoase si ptr vizita! :-*

Cellya Says :
22 ianuarie 2011 la 23:50

Foarte bine arata !!!!!
Ianna, pare migalos, ma rog ..multa munca, dar cred ca merita ! voi salva reteta si sper sa-l incerc curand :)

Ana Says :
23 ianuarie 2011 la 09:19

Pai e destul de migalos, dar... cand gusti uiti de toate. La celelalte tortutri muncesti mai mult ptr decor, aici ptr savoare!

malaet geanina Says :
27 iulie 2011 la 20:35

Cu 2,100 kg de zahar si 750 gr de unt[vreo 3 pachete de margarina] daca am calculat eu bine , pentru un singur tort...nu stiu ce sa zic dar cred ca e cam...mult .

Ana Maria Says :
10 februarie 2012 la 14:22

Vreau sa spun sa am facut si eu acest tort.. mai exact chear in acest moment muncesc la el.. si vreau sa iti spun ca mi sa stricat crema de ou.Dupa ce am lasat-o la racit si am adaugat lingura cu lingura peste unt, a inceput sa se "zbranzeasca" ca sa ii spun acasa...De ce ??? Cred ca ai scris gresit reteta..sau daca am gresit eu te rog sa imi spui !! P.S. am dres eu crema si a iesit foarte buna:D !

Ana Says :
10 februarie 2012 la 14:32

Ana-maria, dupa cum am scris mai sus, reteta apartine lui Carmen Spantu si nu cred ca-i gresita.
Untul se taie daca nu e lasat sa se inmoaie singur la temperatura camerei sau daca e de proasta calitate (prea slab).

Trimiteți un comentariu